center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Ha én Gyurcsány-kormány lennék, így lopnék
Dévényi István, Heti Válasz, 2007. augusztus 30.

Steiner Pál szerint Orosz József hamarosan sárga csillagot és rózsaszínű háromszöget fog hordani, miközben a mérnökök szétfúrják a Dunaújváros-Pécs szakaszt, és az egy főre jutó völhgyidak számában a világ élvonalába verekedjük magunkat, egy állami bank pedig szerda este hirtelen gazdát cserél.

Na, szóval próbáljunk meg néhány percig ne a fenyegető náci veszéllyel foglalkozni. És ha ez sikerül, akkor mit találunk? Szerda este suttyomban eladott állami bankot, például, meg az osztrák alpokbeli viszonyokat szégyenítő műtárgymennyiséggel tervezett honi autópálya-szakaszt, ilyesmit.

Kezdjük a bankkal. Ha nem ülök véletlenül a szerda esti híradó előtt, talán soha az életben meg nem tudom, hogy "az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. értékesítette a Földhitel és Jelzálogbank (FHB) Nyrt. 50 százalék plusz egy szavazatnyi részvénycsomagját nemzetközi és magyar intézményi befektetőknek gyorsított eljárás keretében". Mert ezt csak úgy bemondták két kis színes hírecske mellett a műsor végén, nagyjából így: háromszárnyú pingvin született a torontói állatkertben, az egyhuzamban alvás világrekordjának megdöntésére készül egy indiai férfi, ja, és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. értékesítette és a többi.

És akkor ide volna is mindjárt egy kérdésem, amit valahogy mindenki elfelejtett föltenni tegnap, hiszen tombolt a fasizmus, teljes gőzzel. Tehát: mikor érdemes eladni egy bankot?

1. A globális jelzálogpánik idején, amikor minden magára valamit is adó befektető szabadul a részvényeitől.
2. Bármilyen egyéb időpontban, amikor éppen nincs globális jelzálogpiaci összeomlás.

Mindegy, az FHB elment, hétfőn már élő ember nem fog emlékezni az esetre. Sőt, már ma este sem.

Egyébként is a pénzintézet értékesítése száraz téma, arról nagyon nehéz a füstösben a fröccs felé hajolva órákig értekezni. Az M6-os új szakaszának terve azonban más tészta, azon tényleg hosszú átvirrasztott éjszakákon keresztül lehet sírva röhögcsélni. Mert hogy a mérnökök egy 80 kilométeres szakaszt 90 műtárggyal kalkuláltak: lesz itt minden, mi tervező szem, szájának ingere; völgyhidak - abban már úgy is rutinos nemzet vagyunk -, ikercsöves alagutak, szinte csak az hiányzik, hogy az egész autópálya 130-al mozogjon, benzint spórolva az autósoknak, meg nagy-nagy örömére a rend őreinek, lehetetlenné téve a gyorshajtást.

És hogy mi ebben a pláne? Hát az, hogy az autópálya ára annyi, amennyi. Lehet valamicskét trükközni a talajviszonyokkal, csak hát az lófütty, aprópénz. A műtárgyaknál viszont szabadon szárnyalhat a költségvetési fantázia, extravastagon foghat a kalkulációs toll, egy igazán jó műtárgyhoz ez is szükséges, az is szükséges, ez is közbejöhet, az is közbejöhet, erre se számítottak, meg arra se, váratlanul ott termett egy hegy, azt meg kellett fúrni hosszában, a másik oldalon meg még váratlanabbul előbukkant egy völgy, azt meg át kellett hidalni, hiszen az autópálya nemzeti érdek, és kész.

De inkább mégse beszéljünk ilyenekről, mert kit érdekel a fikció, amikor ténylegesen érezhető a levegőben a fasizmus áporodott szaga, és Steiner Pál szerint Orosz József hamarosan sárga csillagot és rózsaszínű háromszöget fog hordani önszorgalomból.

Dévényi István

Ha én Gyurcsány-kormány lennék, így lopnék. Heti Válasz, 2007. augusztus 30.